Iedereen heeft het in de coronacrisis moeilijk gehad, da’s wel het minste wat we kunnen zeggen. Bij Trooper doen we er altijd alles aan om de dromen van verenigingen mee te helpen waarmaken en dat was de afgelopen maanden absoluut niet anders. Tijdens de lockdown light lanceerden we – elk properkes vanuit ons kot - onder andere Het BENEFIETkot waarmee we vereningen elkaar wilden laten inspireren om online benefietacties op te zetten. En dat deden jullie: met een fantastisch resultaat!\n
Iedereen heeft het in de coronacrisis moeilijk gehad, da’s wel het minste wat we kunnen zeggen. Bij Trooper doen we er altijd alles aan om de dromen van verenigingen mee te helpen waarmaken en dat was de afgelopen maanden absoluut niet anders. Tijdens de lockdown light lanceerden we – elk properkes vanuit ons kot - onder andere Het BENEFIETkot waarmee we vereningen elkaar wilden laten inspireren om online benefietacties op te zetten. En dat deden jullie: met een fantastisch resultaat!
34 Vlaamse verenigingen, gaande van chiro’s en scouts over voetbalclubs en dansclubs tot goede doelen en ouderraden, voelden zich duidelijk geïspireerd door Het BENEFIETkot en elk zetten ze een online benefietactie op poten. Alles om ervoor te zorgen dat ze tijdens de lockdown light, wanneer alle benefietacties die anders plaatsgevonden hadden en voor geld in het laatje zouden zorgen geannuleerd werden, toch nog wat geld in kas zouden krijgen.
Zo vonden online quizzen en bingo’s plaats, werden koekjes en gepersonaliseerde handdoeken verkocht, een ezel mocht zich echt laten gaan tijdens een online ‘Schijt je rijk’ en er was zelfs een In Je Kot-BBQ. Je kon het zo gek niet bedenken, of de online benefietactie was er! De 34 deelnemende verenigingen wisten hun achterban en sympathisanten te charmeren met hun online benefietacties, want de inkomsten stroomden binnen. Alles samen zorgden ze voor een opbrengst van 55.611,22 euro. Geld dat voor elk van de verenigingen welgekomen is.
(Lees verder onder de foto)
Maar er was meer. Bancontact Payconiq Company, het bedrijf achter de Payconiq by Bancontact-betaalapp, liet ook haar hart voor verenigingen zien en verdubbelde de winst van de drie origineelste online benefietacties. Blue Lions Hockey & Tennis Club Tervuren uit Tervuren krijgt 2.000 euro extra voor haar In Je Kot-BBQ, DeTheaterBende vzw uit Begijnendijk ziet haar winst stijgen met 640 euro dankzij haar challenges en quiz en de kas van Trefpunt Stan uit Schaarbeek, die personen en gezinnen die leven met een enkelvoudige of meervoudige verstandelijke handicap ondersteunt, zal met 630 euro extra aangevuld worden door Bancontact Payconiq Company dankzij haar fotoquiz. “Het was niet makkelijk om geld binnen te halen, maar de verenigingen hebben dat geweldig gedaan”, reageert televisiepresentator en (ex)-Scout Sven de Leijer, die één van de juryleden was van de wedstrijd.
“We waren echt onder de indruk van de verscheidenheid van de initiatieven binnen al die verschillende verenigingen en we zijn zo blij dat ze vol veerkracht zaten om de coronaperiode te overbruggen”, vult Elisabet Lamote, oprichtster van Trooper en lid van de jury, aan. “Een barbecue of een traditioneel eetfestijn zomaar plots omtoveren in een In Je Kot-BBQ zoals de Blue Lions Hockey & Tennis Club Tervuren, da’s geweldig. Net als de kracht van de vrijwilligers van Trefpunt Stan. Zij vonden bovenop alles waar ze mee bezig zijn nog extra energie om een leuke actie te organiseren om er zo voor te zorgen dat ze hun werking kunnen blijven garanderen. En DeTheaterBende vzw kwam met iets geks en super leuks voor de dag met hun challenges, daar kunnen we alleen maar gelukkig van worden”, vult ze aan over de keuze van de winnaars.
"Deze extra prijs zal veel mensen in de club blij maken en hij is ook zeer welgekomen. Het is een beloning voor het harde werk waar een heel team mee zijn schouders onder heeft gezet in ongewone omstandigheden. Het was echt teamwork”, reageert Koen Van Hulle van Blue Lions Hockey & Tennis Club Tervuren. DeTheaterBende vzw en Trefpunt Stan weten al waarvoor ze het extra geld zullen gebruiken. “We hebben het geld echt hard nodig om onze eerste voorstelling te financieren die in oktober zal plaatsvinden”, vertelt Robin Meynaerts van DeTheaterBende vzw. “Trefpunt Stan is aan het moderniseren en het geld zal gebruikt worden om ons CRM-systeem te installeren”, zegt Ingrid Maes.
Hoewel de verenigingen enorm blij zijn met de inkomsten die ze dankzij hun online benefietactie kregen, stopt het hier natuurlijk niet. Verenigingen hebben het hele jaar door geld nodig om ervoor te zorgen dat ze hun werking kunnen blijven garanderen, maar ook om te evolueren. Zo zijn er soms nieuwe spullen nodig, en daar is natuurlijk geld voor nodig, ahja. Jij kan al die verenigingen het hele jaar door steunen, simpelweg door via trooper.be te passeren wanneer je online shopt. Elk van onze meer dan 600 partnershops schenken een mooie commissie aan de vereniging van jouw keuze.
(Lees verder onder de foto)
Even een concreet voorbeeldje: Je slaat via trooper.be aan het shoppen bij JBC en je winkelmandje bedraagt uiteindelijk 66,02 euro. Dan krijgt de vereniging van jouw keuze 3,96 euro commissie. Dat zijn geen centen die jij extra betaalt tijdens je aankoop, hé, neen neen, dat is JBC die zo’n groot hart heeft voor verenigingen dat ze een percentje van het bedrag dat jij bij hen besteed aan de vereniging van jouw keuze schenkt. Schoon, toch? En zo gaat dat dus met onze meer dan 600 partnershops. Benieuwd welke bedrijven en merken ook zo’n groot hart voor verenigingen hebben? Check het dan snel op trooper.be.
PS: Zit jij in een vereniging die nog niet bij Trooper geregistreerd is en kan die wel wat extra monnies gebruiken? Neem dan snel hier een kijkje.
Neergepend door:
Witty writer bij Trooper. Vrouw van Jelle en ook bekend als de 'mama, mama, mamaaaa!' van Sem (8) en Suze (5).
Scouts Kerlinga is een Brugse meisjesscouts met een hart van goud. Van kampen tot duurzaam beleid. Scouts Kerlinga zit nooit stil. Daarvoor hebben ze natuurlijk budget nodig. Dat bracht hen bij Trooper. Wij spraken met Marie-Lou Declercq.