Rotary project: “Dankzij ons project hebben Coronahelden hun belangrijke werk kunnen voortzetten.”
20 000 gelaatsschermen, 40 000 neusbruggen en 50 000 euro in de strijd tegen Corona. Een actie over heel Vlaanderen in een ongeziene samenwerking tussen verschillende Rotaryclubs, 18 bedrijven en talloze vrijwilligers. Met een stevige vloot 3D-printers, hoogtechnologische waterstraalsnijmachines en ontelbare werkuren produceerden de vrijwilligers van de Rotary Gelaatsschermen Actie 1,5 jaar lang gratis beschermingsmaterialen voor Coronahelden in de zorg, het onderwijs, non-profit organisaties, jeugdbewegingen, enz...
Het kleinschalige en lokale project groeide in geen tijd uit tot een inspirerend succesverhaal met internationaal karakter. We spraken met Rotaryproject vrijwilliger Ilse Meeus over dit succesverhaal.
Wie zijn de drijvende krachten achter het project?
“Als voorzitter van Rotary Antwerpen-Noord zat mijn partner Alex Proost in de perfecte positie om een Corona-hulpproject op poten te zetten.” Rotary is een internationale organisatie die ondernemers en professionals bijeen brengt om hulp te bieden waar mogelijk.
“Kort na de eerste Nationale Veiligheidsraad stond een samenwerking tussen 7 Rotary clubs in de steigers. Ook hierom is het een uitzonderlijk project: Rotary clubs hebben allemaal een eigen actiegebied, dus een samenwerking als deze is vrij uniek.”, weet Ilse ons te vertellen.
Het project kon ook rekenen op talloze vrijwilligers en bedrijven uit de regio Antwerpen en Turnhout.
Wat was jullie missie en aanpak?
“Een van de grote problemen in deze beginfase van Corona in België was het tekort aan beschermingsmateriaal. Dit was dan ook het probleem dat we wilden helpen aanpakken. We wilden oorspronkelijk enkele honderden gelaatsschermen maken en gratis uitdelen om de eerste nood te ledigen. Met schaar en perforator toen nog... Een echt huzarenstukje.”
Deze face shields werden gratis uitgedeeld, in de eerste lijn aan lokale woonzorgcentra. Maar ook scholen en thuisverplegers hadden grote nood aan beschermingsmateriaal. “Wanneer enkele honderdtallen evolueerden richting duizendtallen, was er nood aan een geoptimaliseerd productieproces. We hebben samengewerkt met 18 bedrijven, talloze vrijwilligers en een maatwerkbedrijf om de productie op te schalen. We zochten en vonden bijkomende 3D-printers, 3D-printhelden en een van onze partners stelde zelfs state-of-the-art hydrojet snijmachines ter beschikking!” vertelt Ilse ons vol enthousiasme.
Hoe gingen jullie van een lokale actie naar een online verkoop?
“Het is nooit de bedoeling geweest om een verkoopactie op te starten, maar plots produceerden we zoveel face shields om gratis te verdelen, dat de investeringen stevig opliepen. We werkten vooral met financiële steun van de betrokken Rotary clubs en giften, maar de productiekost liep steeds verder op. In totaal investeerden we zelf ruim € 50 000 in dit project.“
Toen midden 2020 een van de 3D-printhelden voorstelde om ook mondmasker accessoires te produceren, was de keuze snel gemaakt. “We zouden de face shields gratis blijven verdelen, maar tegelijkertijd ‘neusbruggen’ verkopen.”
Deze 3D-geprinte accessoires doen het mondmasker beter aansluiten op het gezicht, waardoor het mondkapje minder snel afzakt en brilglazen niet meer aandampen. Een handig hebbeding waar op dat moment veel vraag naar was. “Deze neusbruggen verkochten we aan 0,75 € per stuk via de Trooper webshop en via een uitgebreid netwerk apothekers. Goed voor ruim 40 000 verkochte neusbruggen en een stevige financiële boost.” Na 1,5 jaar was op deze manier de investering haast volledig terugverdiend.
Wat vinden jullie je belangrijkste impact?
Woonzorgcentra, thuisverpleging, gehandicaptenvoorzieningen, maar ook scoutsleidingen, logopedisten en vakscholen zaten erg in de problemen tijdens de Corona-periode. Zeker in het begin toen de masker-industrie nog niet op volle toeren draaide en de vraag zeer groot was. In sommige toepassingen, denk bijvoorbeeld aan logopedie, is het bovendien quasi onmogelijk om efficiënt te werken zonder een doorzichtig masker.
“Dankzij ons project hebben mensen hun belangrijke werk kunnen voortzetten. Dat mogelijk maken was onze grootste prestatie.” zegt een duidelijk trotse Ilse.
Wat is jullie grootste recente succes?
Het project is ontstaan in Antwerpen, maar is vrij snel geëvolueerd naar een actie over heel Vlaanderen.
“Toen de coronacrisis onder controle begon te raken, minderde het aantal aanvragen en verkopen. Niet zo lang geleden konden we echter nog een ziekenhuis in Tunesië gelukkig maken met 5 000 gelaatsschermen uit voorraad. Het feit dat we ook verpleegkundigen en hulpverleners zo ver van huis hebben kunnen helpen was een onverwachte opsteker.”, lacht Ilse.
Wat is jullie voornaamste challenge bij dit soort acties?
“Administratie en organisatie! Alle bestellingen bijhouden, wie heeft hoeveel besteld voor welk bedrag? Wie heeft alles al betaald? Wat moet naar waar? Hoe beheren we een webshop én een website? Niet evident om als vrijwilliger logistieke & administratieve processen te combineren met je carrière en je gezinssituatie. Gelukkig hebben we Trooper ontdekt en hadden we in geen tijd een centraal bestelsysteem opgezet.
Hoe heeft Trooper jullie hierbij geholpen?
“Met Trooper konden we alles volledig centraliseren. Er was ook geen aparte website nodig. Onze webshop was de website van het project. Achter de schermen wordt alle administratie bijgehouden binnen het platform en alles qua betalingen geregeld. En het was allemaal eenvoudig te beheren en zeer budgetvriendelijk, twee belangrijke aspecten voor een non-profit.”, aldus een enthousiaste Ilse.
Wat konden jullie op poten zetten met de opbrengst van jullie verkoop?
"Het oorspronkelijke doel van de actie was om gratis beschermingsmateriaal uit te delen aan ziekenhuizen en woonzorgcentra. We dachten aan maximum 5 000 face shields. Alleen konden we de vraag niet bijhouden en bleven we steeds meer produceren, met een aanzienlijk kostenplaatje tot gevolg."
“We hebben zelf bijna 50 000 euro kunnen investeren in deze actie.”, zegt Ilse. Dankzij de neusbruggenverkoop via Trooper is het project toch bijna break even geraakt aan het einde van de rit. Een goede zaak voor de sociale kas van elke betrokken Rotary club, want zo kunnen ze ook andere goede doelen blijven steunen.
“Zonder Trooper was het simpelweg onmogelijk geweest om 20 000 schermen uit te delen en 40 000 neusbruggen te verkopen.”